Загальна кількість переглядів сторінки

Досвід роботи

Опис досвіду роботи

керівника гуртків

 Катан Наталії Валеріївни

 

«Формування у вихованців мотивації до експериментально-дослідницької діяльності»

 

Актуальність досвіду

Одне з основних завдань сучасної освіти – виховання вільної особистості, готової до саморозвитку і неперервної освіти. Важливим чинником, що дає змогу реалізувати його успішно, є залучення гуртківців до дослідницької діяльності. Її впровадження в освітній процес активізує механізми саморозвитку дитини і трансформує навчання у самонавчання.

 

Головна мета полягає у формуванні початкових дослідницьких вмінь, сприянні творчого й інтелектуального розвитку особистості в процесі науково-дослідницької роботи.

 

Завдання, зумовлені зазначеною вище метою:

-   розвиток у дітей інтересу до природничих наук;

-   навчання через практичні, лабораторні, дослідницькі роботи;

-   використання інноваційних технологій у навчальному процесі;

-   індивідуальна робота із обдарованими вихованцями;

-   формування екологічно свідомої особистості.

 

Свої перші кроки над вирішенням зазначеної педагогічної проблеми розпочала в 2015 році, коли разом із колегами працювали над створенням першої авторської програми «Екологічна майстерня». Далі, протягом трьох років, з 2015 по 2018 було написано ще дві авторські програми:  «Еко-Арт» та «Планета «Еко» (додаток 1).

Авторська програма «Еко-Арт». Затверджена науково-методичною радою Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області, протокол № 4/552 від 18.12.2018 р. Укладачі: Катан Н. В., Ремарчук С. В. У 2018 році програма відзначена ІІ місцем на обласному етапі Всеукраїнського конкурсу рукописів навчальної літератури для позашкільних навчальних закладів еколого-натуралістичного напряму, наказ ДОН № 573 від             15.11.2018 р.

Варто зазначити, що дана програма створена на основі програми «Екологічна майстерня», яка затверджена методичною радою Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області, протокол № 4/79 від 24 вересня 2015 р.,  укладачі: Катан Н. В., Шевчук М. О., Васильківська Н. І. Навчальна програма «Екологічна майстерня» була оцінена  І місцем на обласному етапі Всеукраїнського конкурсу рукописів навчальної літератури для позашкільних навчальних закладів еколого-натуралістичного напряму, наказ ДОН № 507 від 13.11.2015 р.

Програма «Еко-Арт» розрахована на дітей молодшого шкільного віку, її основна мета: розвиток екологічного мислення, творчості та креативності у вихованців та ознайомлення із науково-дослідницькою діяльністю.

Авторська програма «Планета «Еко». Затверджена науково-методичною радою Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області, протокол № 4/552 від 18.12.2018 р. Укладачі: Катан Н. В., Приймак К. О.

Роботу над створенням даної програми я розпочала в 2016 році, а наприкінці літа 2017 року було створено та затверджено однойменну програму, розраховану на один рік навчання, а вже в 2018 році в тандемі із керівником гуртка Приймак Кариною Олександрівною завершено роботу над програмою та затверджено повний формат на 2 роки роботи гуртка.

Програма розрахована на дітей середнього і старшого шкільного віку, які цікавляться природничими науками. Головною метою програми є зацікавлення дітей до наукових та практичних робіт. 70 % всього часу відведено на практичну роботу. На Всеукраїнському конкурсі рукописів навчальної літератури для позашкільних навчальних закладів еколого-натуралістичного напряму програма відзначена дипломом за  ІІІ місце  (наказ НЕНЦ № 24 від   27.02.2018 р.).

 

Розв’язання педагогічної проблеми на заняттях гуртків. Формування у вихованців дослідницьких умінь та навичок вимагає від педагога застосовувати різноманітні методи та технології навчання на заняттях гуртків. Своє перше знайомство із дослідницькою діяльністю більшість моїх вихованців розпочинають на гуртку «Еко-Арт». Це діти молодшого шкільного віку, зазвичай 3 та 4 класів. Для мотивації вихованців даної вікової категорії використовую STEAM-технології, а саме синтез науки та творчості (science and art), що відповідає їхнім інтересам та віковим особливостям: виготовлення лепбуків, вітряків, рамок-визначників тощо (додаток 2.1).

По мірі дорослішання дітей починаю впроваджувати науково-дослідницькі технології: спостереження, мініпроєкти. Так, на заняттях з теми «У світі неживої природи» при вивченні шарів ґрунту діти виготовляють декоративну модель «Флораріум «Природа в банці» та виконують практичну роботу «Пісок чи ґрунт?» із дослідження умов проростання та росту рослин у різних умовах. Також протягом року дітям пропонується виконати низку інших практичних та дослідницьких робіт: фенологічні спостереження за пожовтінням та позелененням листя, спостереження за хмарами в рамках міжнародної програми GLOBE (додаток 2.2).

Для вихованців середнього та старшого шкільного віку дана технологія урізноманітнюється виконанням на заняттях гуртка практичних та лабораторних робіт (додаток 3.1, 6) та проєктів: довготривалих, таких як спостереження за ростом та розвитком шапинкових грибів, вирощування авокадо (додаток 3.2) чи мініпроєктів як окремих практичних завдань на занятті (додаток 4, практична робота на занятті «Що тут Е?»).

Особливу увагу я приділяю індивідуальній роботі із обдарованими дітьми. Із зацікавленими в науковій діяльності вихованцями працюю над індивідуальними науково-дослідницькими проєктами, які вони мають змогу представити на конкурсах та олімпіадах різних рівнів. Якщо робота потребує додаткових лабораторних досліджень, то проводимо їх на базі лабораторій Інституту біології, хімії та біоресурсів Чернівецького національного університету ім. Ю. Федьковича (додаток 5).

Починаючи із 2014 року і до 2020 року вихованці гуртків виконали 10 науково-дослідницьких робіт (додаток 6). Свої роботи діти представляли на конкурсах різних рівнів та у загальному підсумку були оцінені наступним чином: на конкурсах обласного рівня – І місце – 1 диплом, ІІ місце – 6 дипломів, ІІІ місце – 3 дипломи; на всеукраїнському рівні – 1 перемога (додаток 7).

На гурткових заняттях широко використовую технологію групової навчальної діяльності. Групова організація навчання забезпечує можливості для співпраці, налагодження міжособистісних стосунків на гуртку, спільного пізнання навколишнього світу. На заняттях гуртка ця технологія реалізується при виконанні практичних та лабораторних робіт.

Під час групової навчальної діяльності вихованці виконують значно більший обсяг роботи, ніж за використання інших технологій. Підвищується результативність засвоєння ними знань і формування вмінь, розвиваються вміння співпрацювати, мотивація до навчання, пізнавальні навички (планування, рефлексія, самоконтроль, взаємоконтроль).

Ігрові технології застосовую у сукупності із груповою навчальною діяльності у формі квестів. Цінність освітнього квесту полягає в його потужній мотиваційній складовій: освітні цілі реалізуються в захопливій ігровій формі з цікавим сюжетом, що містить елементи пошуку і відкриття. (додаток 10).

Сучасне заняття важко уявити без використання інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ). Без використання ІКТ неможливо підготувати дитину до повноцінної діяльності в умовах інформаційного суспільства. На заняттях гуртка часто використовую QR-код, за допомогою якого «кодую» посилання на навчальні відео (додаток 4, заняття «Хмари. Типи хмар»), а також застосовую різноманітні додатки до смартфона та інформаційні навчальні ресурси (додаток 4, заняття «Що тутЕ?»).

Невід’ємною частиною наукового пізнання є навчальні екскурсії. Екскурсія дозволяє провести заняття у формі  прогулянки, походу,  подорожі,  та познайомити  дітей з предметом,  що  підлягає  вивченню,  не  через  наочні посібники  чи  навчальну  літературу а безпосередньо.  В моїй практиці це: навчальні екскурсії до зоологічного та геологічного музеїв Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича, на кафедру екології та біомоніторингу Інституту біології, хімії та біоресурсів ЧНУ ім.. Ю. Федьковича (додаток 9.1), подорожі до Національного природного парку Вижницький, походи до місцевого Садгірського  лісництва (додаток 9.2).

Окреме місце в роботі з вихованцями займає участь в Міжнародних навчально-освітніх проєктах, таких як: освітня програма по спостереженню за довкіллям GLOBE та науково-освітній проєкт «Вчителі та учні беруть участь в екологічному моніторингу Антарктиди» в рамках Міжнародного наукового проекту «Дослідження стану виводкових колоній пінгвінів P. papua та P. Adeliae в підрайоні ККАМЛР 48.1 з використанням мережі  фотокамер CEMP (CCAMLR Ecosystem Monitoring Program)».

Програма GLOBE надає можливість дітям долучитися до наукових досліджень міжнародного значення через проведення власних наукових спостережень за навколишнім середовищем, підготовки звітів, внесенні отриманих даних на сайт. Дані, внесені на сайт, використовуються вченими з усього світу.

З 2015 року успішно пройшла атестацію та отримала сертифікат вчителя програми GLOBE, маю власну сторінку на офіційному сайті програми та відзнаки: 5 срібних та 1 бронзову медаль за кількість проведених вихованцями досліджень (додаток 10).

Найкращі світлини, які діти роблять під час спостережень, я надсилаю на Міжнародний конкурс «Календар GLOBE». У 2017 році подібна світлина зайняла І місце та потрапила на сторінку однойменного календаря.

Проєкт «Вчителі та учні беруть участь в екологічному моніторингу Антарктиди» – це проєкт по моніторингу виводкових колоній пінгвінів з використанням мережі фотокамер, встановлених українськими вченими в районі архіпелагу Вільгельма. У рамках проєкту діти під керівництвом педагога проводять аналіз пакету фотографій (а їх, приблизно, 3 тисячі), а саме: обирають одне гніздо та спостерігають за поведінкою пари пінгвінів, які обрали гніздо, фіксують появу яйця, пташенят, їхнє дорослішання, зазначають температуру повітря та інші показники змін погодніх умов тощо.

Отримані дані заносяться до міжнародної бази даних та є вагомим внеском України у міжнародні зусилля з екологічного моніторингу Антарктики та Південного океану.

З 2019 року вихованці гуртків постійно беруть участь у даному проекті. На сьогоднішній день подібні дослідження провели троє                           вихованців (додаток 11).

 

Методична діяльність. Постійно працюю над створенням методичної навчальної літератури:

  «Збірка сценаріїв масових заходів для учнів з еколого-натуралістичного напряму позашкільної освіти». Збірка на Всеукраїнському конкурсі рукописів навчальної літератури для позашкільних навчальних закладів еколого-натуралістичного напряму зайняла ІІ місце (наказ НЕНЦ №7 від 25.01.2017 р.).

  «Лабораторний практикум «Хімпром у нашій їжі, або 15 способів відрізнити якісну їжу від шкідливої для здоров’я».

  «Збірка сценаріїв квестів еколого-натуралістичного напряму». Дана збірка на Всеукраїнському конкурсі рукописів навчальної літератури для позашкільних навчальних закладів еколого-натуралістичного напряму отримала  ІІ місце (наказ НЕНЦ №13 від 15.02.2019 р.).

  Навчальний посібник «Життя без сміття». Посібник відзначений ІІ місцем на Всеукраїнському конкурсі рукописів навчальної літератури для позашкільних навчальних закладів еколого-натуралістичного напряму (наказ НЕНЦ №30 від 10.03.2020 р.).

  Навчально-методичний посібник «Дослідження хмарного покриву». За підсумками обласного етапу Всеукраїнського конкурсу рукописів навчальної літератури для позашкільних навчальних закладів еколого-натуралістичного напряму отримав І місце (наказ ДОН №402 від 16.12.2020 р.).

     Навчально-методичний посібник «Вирощування дереворуйнуючих грибів у контрольованих умовах». За підсумками обласного етапу Всеукраїнського конкурсу рукописів навчальної літератури для позашкільних навчальних закладів еколого-натуралістичного напряму отримав ІІ місце (наказ ДОН №402 від 16.12.2020 р.) (додаток 12).

 

Презентація педагогічного досвіду. Постійно ділюся власним педагогічним досвідом із колегами на міському та Всеукраїнському рівнях.

Періодично беру участь в міських методичних об’єднаннях вчителів біології та природознавства м. Чернівці та області, ознайомлюючи педагогів з власними напрацюваннями в галузі екологічних досліджень.

Систематично приймаю участь в педагогічних радах, методичних об’єднаннях МЦЕНТУМ  та з задоволенням ділюся своїми напрацюваннями з колегами.

У 2017 році представила результати роботи гуртка за міжнародною програмою GLOBE на Всеукраїнському навчальному тренінгу в м. Рівне. На регіональній (не)конференції для шкільних педагогів афілійований міні-EdCamp Chernitsi Gymnasia 5 поділилася досвідом роботи у програмі GLOBE.

На семінарі директорів закладів позашкільної освіти м. Чернівці в 2018 році ознайомила присутніх з основними етапами виконання науково-дослідницьких проєктів.

В 2019 році на занятті Школи молодого педагога позашкільного навчального закладу міста Чернівці презентувала досвід організації та проведення навчальних квестів, на методичному об’єднанні заступників директорів, методистів та завідуючих відділами закладів позашкільної освіти виступила із темою «Використання QR-кодів в освітньому  процесі»        (додаток 13). 

З 2018 року постійно приймаю участь у міській науково-практичній конференції «Талант і елітарність» (додаток 14).

В 2020 році за умов карантину створила особистий блог, завдяки якому маю можливість ділитися своїми результатами роботи та ознайомлювати колег з різними формами роботи в позашкільному закладі.

Немає коментарів:

Дописати коментар